maandag 9 mei 2011

Server valt uit

Het leek allemaal zo mooi. In de vakantie was de server uitgevallen en had ik samen met SKOOL alles gecontroleerd. Iedereen kon na de vakantie direct werken met het netwerk. Maar vanmorgen, toen iedere groep net gestart was, meldden de eerste collega's zich al. Alle werkstations stonden vast. Een uitgevallen server was hier de oorzaak van. Uit voorzorg de server helemaal uitgeblazen voordat ik hem een herstart zou geven. Mijn vermoeden is dat door warmte en stof de server zich zelf had uitgeschakeld. Na de herstart heeft SKOOL nog de server op afstand gecontroleerd en geen vreemde zaken kunnen constateren. Alles lijkt weer normaal te werken.

zondag 1 mei 2011

Ook in de vakantie ICT-er

Noem het een afwijking of noem het toewijding. Altijd als ik buiten de schooluren op school ben werp ik even een lik op de server. Draait alles nog en knipperen de lampjes nog zoals het hoort. Op tweede Paasdag was ik even in school en constateerde dat de server uitgeschakeld was. Dus direct het systeem weer opgestart want stel je voor dat een collega in de vakantie van het netwerk gebruik wil maken. Gewoontegetrouw volg ik altijd de opstartsleutels en meldingen op het scherm:
"System recoverd from unclean shutdown"; logische melding
"System CLAV needs update to clean trojan horse Zlob..."; niet logisch...
Vreemd dat deze melding getoond werd daar er niet gebruik wordt gemaakt van AV als antivirus maar van Panda Security. Toch voor de zekerheid contact gezocht met SKOOL-automatisering om te checken of het hier niet een zogenaamde "false-positive" betrof. SKOOL bevestigde mijn vermoeden, AV-antivirus komt automatisch mee met de installatie van het besturingssyteem voor de server maar wordt verder niet gebruikt. Alles loopt via Panda en deze constateerde geen bedreigingen. Heb ik toch nog een rustige vakantie :)

donderdag 14 april 2011

IPON 2011

Vandaag samen met oud "Mission Impossible"-collega een bezoek gebracht aan de jaarlijkse computer en onderwijsbeurs IPON in Utrecht. Naast de diverse presentaties en workshops waren ook diverse standhouders aanwezig. Ieder met "zijn" ideale toepassing voor het onderwijs.
In vergelijking met het vorig jaar lag de nadruk nu niet meer op alle mogelijke digitale schoolborden maar meer op applicaties en tablets. Voor de toepassing van de Ipad in het onderwijs was zelfs een aparte lezing georganiseerd.
Ondanks de grote diversiteit miste we dit jaar toch echte innovaties voor het onderwijs. Terwijl wij er onder het genot van een kop koffie toch al snel een paar wisten te verzinnen. Misschien moeten we volgend jaar niet als bezoeker maar als standhouder gaan?



donderdag 7 april 2011

Problemen in groep 4

Schreef ik nog niet zolang geleden dat de problemen met het Activboard in groep vier aan het Regenboogpad waren opgelost, deze week meldde de collega's dat de problemen weer terug waren. Het zijn de pennen van het bord die dan weer wel en dan weer niet correct werken. Omdat het probleem zich op willekeurige momenten voor doet is zoeken naar de oorzaak een lastige opgave. En dan zie je het grote voordeel van SKOOL-control. Een herinstallatie is met één druk op de knop geregeld. Na een twee uurtjes formatteren en installeren is de laptop weer zo goed als nieuw. Na de handmatige koppeling van de laptop aan het Activeboard zouden de problemen opgelost moeten zijn. De toekomst zal het uitwijzen.

donderdag 24 maart 2011

Groep vier heeft weer een Activboard

Een verbogen pin in de aansluiting naar de beamer in groep vier aan het Regenboogpad zorgde ervoor dat het Activboard niet bruikbaar was. Vanmorgen bleek dat de pin dusdanig verbogen was, dat recht buigen niet meer zou gaan lukken. Daar via deze pin geen signaal naar de beamer gegeven wordt, heb ik de pin verwijderd waarmee het probleem ook opgelost lijkt te zijn. De beamer geeft weer beeld en groep vier kan het bord weer gebruiken.

zondag 20 maart 2011

Forumproblemen

Het lijkt wel de maand van de computerproblemen. Althans, ik hoop dat het alleen deze maand is. Sinds gisteren is het communicatieplatform voor de personeelsleden en ouderraad van de school niet of nauwelijks bereikbaar.
De provider van het platform, Messageboard, heeft al aangegeven dat de problemen bekend zijn en dat er aan een oplossing gewerkt wordt. Laten we hopen dat de problemen snel opgelost zijn.

maandag 14 maart 2011

Server weer down

Het begint een beetje op "het spook van de maandagmorgen" te lijken. Ik was vanmorgen nog niet eens goed en wel binnen het schoolgebouw of de eerste collega's riepen al dat de computers het niet deden. Niet snel daarna volgde de telefonische melding vanaf het Regenboogpad. Eerst maar eens de fiets wegzetten en dan eens kijken. Al snel was de paniek te begrijpen, de werkstations wilden zich niet aanmelden. Toch wonder boven wonder had de administratie wel, zij het zeer traag, beschikking over internet(?). Deze melding maakte het zoeken naar het probleem een stuk eenvoudiger: wel internet, geen servercontact...: server down. En inderdaad bleek deze geheel uitgeschakeld te zijn. Na een herstart en een reset van de switch, welke inmiddels als een ADHD-er stond te knipperen, was het netwerk weer vrij vlot online. Toch waren er enkele collega's die door dit euvel nog problemen ondervonden met hun laptop. Toch lukte het om ook deze systemen voor aanvang van de lessen weer aan de praat te krijgen. Alleen de laptop van groep 5/6 op het Regenboogpad had wat meer moeite. Uiteindelijk kon ik vanmiddag de school met een volledig draaiend netwerk verlaten.

donderdag 10 maart 2011

Beamers gereinigd

Vandaag zijn door het bedrijf Do-it een aantal beamers intern gereinigd. In totaal ging het om acht (vier op het Broekplein en vier op het Regenboogpad) van de zeventien beamers welke we op school gebruiken.
Voor deze werkzaamheden is er speciaal een medewerker van Do-it naar school gekomen en werden de schoonmaakwerkzaamheden ook op school uitgevoerd. Op deze manier waren was het onderhoud voor de collega's het minst storend en hoefde ze de beamer maar even te missen.

Productieve dag

Het was vandaag weer eens een ouderwetse productieve dag. Buiten wat kleine werkzaamheden is de internetpagina van de school weer helemaal up-to-date, heeft onze gymleerkracht een eigen mailadres, is het internecommunicatieplatform aangepast en zijn de computers in de computerruimte weer helemaal up-to-date.

dinsdag 8 maart 2011

Problemen met de accounts van de ICT-ers

Vanmorgen vroeg duurde het extreem lang voordat mijn profiel geladen was op het werkstation. Geregeld liep zelfs het hele systeem vast. Inloggen op een ander werkstation bood geen oplossing. Ook hier liep uiteindelijk het werkstation vast.
Na telefonisch contact met Skool-Automatisering is geprobeerd het probleem op te lossen door het profiel te resetten en de switches en de server te herstarten. Maar dit bood geen oplossing. Inmiddels waren er bij Skool-Automatisering meer meldingen binnengekomen van ICT-ers welke vallen onder De Digitale Sleutel. Daarmee werd duidelijk dat het hier geen lokaal probleem betrof. Op dit moment wordt er door Skool-Automatisering hard gewerkt aan een oplossing en moet ik even geduld hebben met inloggen.