dinsdag 20 november 2012

Roquescanner in groep 3

Vanmorgen vertelde mijn collega uit groep drie dat ze tijdens het opstarten van de laptop de laatste tijd steeds eerst een melding in het scherm krijgt welke ze weg moet klikken voordat de laptop doorstart. "Het zal wel niet iets zijn maar dan weet je het". Omdat ik regelmatig werkzaam ben op een securityforum kreeg ik direct het gevoel dat dit niet een onschuldige melding zou zijn. Dus nog even snel met de koffie in de hand voordat de kinderen de school zouden binnen komen naar het lokaal van groep drie. Daar de laptop herstart en inderdaad verscheen een mooi venster op het scherm met de nodige waarschuwingen welke natuurlijk allemaal op te lossen waren mits je even op de "scan'-toets zou drukken. Het was voor mij alweer een tijdje geleden dat ik een ouderwetse "Roque-scanner" had gezien. Normaal zijn deze beginnende virusprogramma's met de juiste tools te verwijderen. Maar SKOOL biedt een nog betere oplossing: een volledige herinstallatie van het systeem door een paar klikken op het scherm. Dezelfde middag nog had groep drie weer de beschikking over een volledig functionerende en vooral schone laptop.

donderdag 15 november 2012

Groep 8 weer online

Sinds enige tijd had groep 8 in het noodlokaal aan het Broekplein geen verbinding meer met de server op het hoofdgebouw. Nu bleek dat wanneer de drie grote werkstations afgekoppeld waren, wat door de leerkracht ook was gedaan, er wel met de computer voor het Activboard gewerkt kon worden. Maar zodra de drie werkstations aangesloten en geactiveerd werden, liep alles vast. De oorzaak was redelijk vlot gevonden. De drie werkstations konden niet hun aangeboden SKOOL-updates volledig uitvoeren en bleven na opstarten continue zoeken naar de installatiebestanden op de server. Hierdoor werd de verbinding dermate belast dat geen enkel systeem meer functioneerde. Door de computers uit het netwerk te halen en in het netwerk op het hoofdgebouw hun updates af te laten ronden, was het probleem verholpen. Groep 8 kan weer volledig gebruik maken van de computers.

vrijdag 26 oktober 2012

Schoudercom een feit!

Na de laatste voorbereidingen en hobbels deze week, zijn vanmiddag de digitale uitnodigingen naar alle ouders van de school verstuurd waarmee zij zich kunnen aanmelden bij Schoudercom. Hiermee is de laatste fase van de invoering van Schoudercom op De Tweemaster uitgevoerd en is het systeem voor de school operationeel. Makkelijkere en snellere communicatie tussen school en ouders, eenvoudiger plannen van rapportavonden, versturen van nieuwsbrieven, opgeven voor het bieden van hulp op school... het zal vanaf nu allemaal een stuk eenvoudiger en overzichtelijker gaan door het gebruik van Schoudercom.

vrijdag 12 oktober 2012

Schoudercom al zeer dicht bij

Eerder kon u op dit blog lezen over de ontwikkelingen rondom het oudercommunicatieplatform Schoudercom. Inmiddels zijn we al ver gevorderd en zal het niet lang meer duren of het platform kan voor de hele school ingezet worden. Op dit moment zijn de beheerders in samenwerking met de ICT-er en de administratie bijna klaar met het invoeren van alle gegevens. Ouders van school kunnen na de herfstvakantie de uitnodiging verwachten om gebruik te gaan maken van Schoudercom. Benieuwd wat Schoudercom is en of het ook iets voor uw school is: schoudercom.nl

maandag 1 oktober 2012

Server vol, netwerk plat

Vroeg op school om nog het een en ander te kunnen doen. Toch startte deze maandag om kwart over zeven iets anders. Bij binnenkomst kreeg ik de eerste meldingen dat de computers het niet meer deden. Blik op het scherm en de conclusie dat de server het niet meer deed of in ieder geval de database van de server niet meer bereikbaar was. Toch leek in de patchkast de switches en de server op het eerste gezicht normaal te draaien. Maar de uit voorzorg uitgevoerde reset van de switches en de server mocht niet baten. Via de helpdesk van SKOOL was de fout snel gevonden. De harde schijf van de server was volgestroomd als gevolg van een data-overflow. De medewerker legde uit dat de server eigenlijk al veel te veel op leeftijd is en de huidige datastroom niet meer aan kan. Vanuit Eindhoven heeft SKOOL met de remote backup de server weer aan de praat kunnen krijgen. Maar hierbij werd wel gemeld dat gezien de leeftijd van de server het probleem zich ieder moment weer voor kan doen. We hopen dat dit moment nog even op zich laat wachten. In ieder geval tot aan een constructieve oplossing waar op dit moment hard aan gewerkt wordt.

dinsdag 25 september 2012

Geen bericht, goed bericht?

De verbinding van het netwerk naar de noodbouw van groep vier op het Regenboogpad zorgde voor de zomervakantie menig keren voor problemen. Na de laatste metingen leek alles naar behoren te werken. Na de zomervakantie bleven dan ook de meldingen uit en dachten we dat alles nog steeds naar behoren functioneerde. Totdat ik vorige week te horen kreeg dat sinds de zomervakantie het helemaal niet meer werkte. Aangezien er geen ambulante tijd meer voor de ICT-er beschikbaar is, moest er een bedrijf ingeschakeld worden en dus wachten. Toch werd er vandaag tijd gevonden dat ik zelf naar het probleem kon gaan kijken. En inderdaad trof ik een, zoals mijn Belgische collega's zo mooi kunnen zeggen, plat netwerk aan. Het eerste probleem was al snel getackeld. Het ontvangende wifi-station bleek niet onder spanning te staan. En zonder spanning geen signaal. Maar ook met spanning geen toegang tot het netwerk. Vreemd omdat het station wel aangaf te werken, de hub in de gang ook vrolijk knipperde en de led-lampjes op de netwerkkaarten ook lieten zien dat zij goed functioneerden. Dus dan naar de buurschool om daar het zendpunt te controleren. En wat bleek, het zendpunt was verbonden met een tijdschakelaar. Met als gevolg dat er waarschijnlijk 's nachts een prima verbinding zou zijn maar overdag het station keurig uitgeschakeld stond. Om herhaling van dit probleem te voorkomen is de tijdschakelaar verwijderd. De laatste status: er is verbinding, de computers doen het...maar het blijft een zwakke schakel in het netwerk. We hopen dat we dan ook snel door de nieuwbouw kunnen verhuizen naar het vaste netwerk.

maandag 17 september 2012

Nieuwe protocollen op de website

Zo lang er nog geen duidelijkheid is wat er met de ontwikkeling van nieuwe websites voor SCOL-scholen gaat gebeuren, houden we het nog even bij de oude versie. Inderdaad wat gedateerd mbt de lay-out. Maar inhoudelijk is de website natuurlijk altijd up-to-date. Vandaag is er weer een update uitgevoerd. De naamsaanpassing van het SKOL naar SCOL is doorgevoerd en nieuwe protocollen zijn geplaatst. Kom gerust eens langs: tweemasterleiden.nl

donderdag 6 september 2012

Schoudercom presenteert

Vorig schooljaar hebben we op De Tweemaster twee pilot-sessies gedraaid mbt de verbetering en vereenvoudiging van de communicatie tussen ouders en school. Daar de beide pilots met zeer veel succes zijn afgerond, is besloten om dit schooljaar de volgende stap te maken. Vandaag werd door de ontwerper van Schoudercom een presentatie aan het hele team aangeboden. Doel van de presentatie was het laten zien wat Schoudercom is en biedt en het delen van de ervaringen van de collega's die in de pilot met Schoudercom gewerkt hebben. Schoudercom werd door het merendeel van de collega's enthousiast ontvangen. Binnen het Managementteam zal nu besproken worden welke volgende stappen ondernomen zullen worden mbt het al dan niet in gebruik nemen van Schoudercom als communicatiemiddel op De Tweemaster.

woensdag 5 september 2012

Veel problemen met de computers en het netwerk

Helaas ondervinden we op het netwerk en met de werkstations op dit moment veel problemen als gevolg van het ontbreken van een ambulante ICT-er. Een aantal groepen hebben nog helemaal geen beschikking over de computers en dus ook niet over het Activboard. Daar het bij de ene groep weigerende bordpennen zijn, liggen bij de andere groep de problemen dieper. Ook zijn nog niet alle softwareprogramma's volledig bijgewerkt. Inmiddels hebben we ook al een groter probleem doorstaan. Afgelopen donderdag bleek dat het hele netwerk door een stroomstoring niet meer werkte. Door de storing was niet alleen de server uitgevallen maar had ook de internetverbinding een klap gekregen. Hierdoor konden alle groepen en administratie geen gebruik maken van de computers. Daar er ook geen internetverbinding was kon SKOOL-automatisering ook geen helpende hand bieden. Om toch maar ervoor te zorgen dat iedereen weer zo spoedig mogelijk normaal aan het werk kon, heb ik mijn lunch et liefde opgeofferd om het probleem op te lossen. Het was niet alleen goed voor de lijn, het leverde ook zeer dankbare collega's op. Dezelfde middag kon iedereen weer volledig gebruik maken van de computers met uitzondering van de eerder genoemde groepen en problemen.

donderdag 23 augustus 2012

SKOOL weer up-to-date

Daar er vanaf dit jaar geen ambulante tijd meer voor de ICT-er beschikbaar is, moet ik proberen de werkzaamheden welke ik normaal aan het begin van het schooljaar uitvoerde, nu tussen de bedrijven door te doen. Dankzij de hulp van een werkgroeplid hebben we het toch voor elkaar gekregen om vandaag alle gebruikers van SKOOL over te zetten naar de juiste jaargang en de leerkrachten aan de juiste groepen te koppelen. Normaal zou ik de migratie eerst controleren op fouten. Maar door gebrek aan tijd is dit voor het eerst dit jaar niet gebeurd. We zullen de komende dagen van de gebruikers horen of alles goed verlopen is of dat er nog problemen zijn.