dinsdag 19 maart 2013

Nieuwe server of naar de Cloud?

De server van het netwerk heeft nu echt haar einde bereikt. Steeds vaker komen er foutmeldingen of gebeuren en vreemde zaken. Computers kunnen niet aanmelden, verkeerde printers staan opeens als voorkeursprinter, etc. Op dit moment zijn we aan het onderzoeken wat de beste oplossing voor onze school zou kunnen zijn. Een optie is vervanging van de huidige server. Maar we kijken ook naar de mogelijkheid en daarbij de voor- en nadelen om over te stappen naar een cloudomgeving waarbij er op school geen server meer aanwezig hoeft te zijn. In het laatste geval zou dit ook betekenen dat er ook aanpassingen gedaan meten worden mbt de internetsnelheid of het zelfs overstappen naar een andere internet servers provider, een ISP. De ICT-werkgroep is op dit moment in overleg met de bovenschoolse ICT-er om te onderzoeken en te bepalen welke oplossing voor onze school het beste is. Tot die tijd hopen we dat de oude server het nog even vol wil houden.

dinsdag 15 januari 2013

Goep 6 praat met klas in Duitsland

Sinds een paar weken is een leerling uit groep zes te gast in een klas op een school in Duitsland. Via Schoudercom was er al geregeld contact tussen de leerkracht en de ouders van de leerling. Maar vandaag konden de klasgenoten met haar zelf spreken. Via Skype werd er een verbinding gemaakt en konden de leerlingen uit beide klassen elkaar zien en van alles vragen en vertellen over hun school en onderwijs. Al snel werd duidelijk dat wij op gebied van ICT al een stuk verder waren dan de school in Duitsland. Waar onze leerlingen via het digitale schoolbord de klas in Duitsland konden zien, moesten de leerlingen het daar doen met het schermpje van de laptop van de ouder. Nog geen computers of digitale borden in de klas of school. Het was een leuke ervaring om zo ICT in te zetten om leerlingen met elkaar uit verschillende landen in elkaar contact te brengen en meer over elkaars school te leren.

donderdag 10 januari 2013

Server vol

Na heel wat jaren servergebruik verscheen onlangs de melding dat de gezamenlijke partitie op de server vol was. Niet alleen lastig omdat er niets meer op de server opgeslagen kon worden, het probleem veroorzaakte ook een aantal problemen bij het aan- en afmelden op het SKOOL-netwerk. Na eerst een nieuwe backup van het systeem op een externe schijf gemaakt te hebben, aan de slag gegaan om te kijken of er vrije ruimte op de schijf te creƫren was. Door middel van de tool RidNacs was de schijfruimte snel en overzichtelijk in kaart gebracht en konden de mappen met de grote ruimtevreters geschoond worden. Een tijdrovende klus. Maar waar ik met een paar honderd mb aan vrije schijfruimte begon, eindigde ik de ochtend met een vrije capaciteit van 16 gigabyte. We kunnen weer even vooruit en het systeem draait weer zonder foutmeldingen.

vrijdag 7 december 2012

Computerlokaal kan kosteloos verder

Al jaren hebben we op De Tweemaster de beschikking over een computerruimte. Deze ruimte was waar door twee leerkrachten de eerste ICT-stappen werden gezet om ICT in het onderwijs te brengen. De ruimte waar website van de school als eerste SKOL-school het licht zag, we onszelf leerde hoe een netwerk te bouwen en netwerkkabels te maken, de ruimte waar al veel leerlingen hebben gewerkt aan presentaties, werkstukken en projecten. Het was het lokaal waar "Mission Impossible" geboren werd. Het lokaal bestaat uit tien oude computers welke alle tien zijn samengesteld uit onderdelen van zogenaamde afdankertjes. Omdat je een school bent, dien je als school ook zorg te dragen voor de licentiekosten van de computers. Voorheen was dit voor het lokaal geen probleem daar de machines te oud waren en niet meegerekend hoefde te worden. Dit jaar kreeg ik te horen dat alle machines in de school, oud of zelfs ongebruikt in de kast, meegeteld zouden moeten worden bij de nieuwe licentieopgave aan Microsoft. Dat zou voor het computerlokaal het einde betekenen. De kosten van de licenties staan namelijk niet in verhouding tot de leeftijd en dus ook de mogelijkheden van de computers. Een van de mogelijkheden om de computers toch te kunnen blijven gebruiken zou zijn het ombouwen naar een Linux-OS. Dat zou veel werk met zich meebrengen maar met de hulp van ouders te doen moeten zijn. Om niet overhaast hier mee aan de gang te gaan, toch maar even APS-IT-diensten gebeld ter informatie over de licentievoorwaarden. De aardige dame aan de telefoon wist het eigenlijk ook niet precies en meende zich inderdaad de voorwaarden te herinneren welke ik haar gaf. Navraag en even in de wacht gaf het verlossende antwoord. Bij APS-IT wisten ze het eigenlijk ook niet maar konden ze mij wel de toezegging doen dat ik de computers niet hoefde op te geven voor de licentiekosten. Dat scheelt een hoop werk en kunnen de leerlingen gewoon gebruik blijven maken van het computerlokaal.

donderdag 6 december 2012

Ambrasoft weer up-to-date

Er moest aardig wat voor gebeuren maar dan heb je ook wat. Vandaag is het gelukt om de oude software van Ambrasoft te vervangen voor de laatste versie. Ambrasoft is het onderwijsprogramma wat wij als extra oefening voor taal, rekenen en spelling op het schoolnetwerk voor alle groepen gebruiken. Vanaf vandaag kunnen leerlingen weer vanuit hun eigen groep via de eigen naam inloggen en werken met de nieuwste oefenprogramma's.

dinsdag 20 november 2012

Roquescanner in groep 3

Vanmorgen vertelde mijn collega uit groep drie dat ze tijdens het opstarten van de laptop de laatste tijd steeds eerst een melding in het scherm krijgt welke ze weg moet klikken voordat de laptop doorstart. "Het zal wel niet iets zijn maar dan weet je het". Omdat ik regelmatig werkzaam ben op een securityforum kreeg ik direct het gevoel dat dit niet een onschuldige melding zou zijn. Dus nog even snel met de koffie in de hand voordat de kinderen de school zouden binnen komen naar het lokaal van groep drie. Daar de laptop herstart en inderdaad verscheen een mooi venster op het scherm met de nodige waarschuwingen welke natuurlijk allemaal op te lossen waren mits je even op de "scan'-toets zou drukken. Het was voor mij alweer een tijdje geleden dat ik een ouderwetse "Roque-scanner" had gezien. Normaal zijn deze beginnende virusprogramma's met de juiste tools te verwijderen. Maar SKOOL biedt een nog betere oplossing: een volledige herinstallatie van het systeem door een paar klikken op het scherm. Dezelfde middag nog had groep drie weer de beschikking over een volledig functionerende en vooral schone laptop.

donderdag 15 november 2012

Groep 8 weer online

Sinds enige tijd had groep 8 in het noodlokaal aan het Broekplein geen verbinding meer met de server op het hoofdgebouw. Nu bleek dat wanneer de drie grote werkstations afgekoppeld waren, wat door de leerkracht ook was gedaan, er wel met de computer voor het Activboard gewerkt kon worden. Maar zodra de drie werkstations aangesloten en geactiveerd werden, liep alles vast. De oorzaak was redelijk vlot gevonden. De drie werkstations konden niet hun aangeboden SKOOL-updates volledig uitvoeren en bleven na opstarten continue zoeken naar de installatiebestanden op de server. Hierdoor werd de verbinding dermate belast dat geen enkel systeem meer functioneerde. Door de computers uit het netwerk te halen en in het netwerk op het hoofdgebouw hun updates af te laten ronden, was het probleem verholpen. Groep 8 kan weer volledig gebruik maken van de computers.

vrijdag 26 oktober 2012

Schoudercom een feit!

Na de laatste voorbereidingen en hobbels deze week, zijn vanmiddag de digitale uitnodigingen naar alle ouders van de school verstuurd waarmee zij zich kunnen aanmelden bij Schoudercom. Hiermee is de laatste fase van de invoering van Schoudercom op De Tweemaster uitgevoerd en is het systeem voor de school operationeel. Makkelijkere en snellere communicatie tussen school en ouders, eenvoudiger plannen van rapportavonden, versturen van nieuwsbrieven, opgeven voor het bieden van hulp op school... het zal vanaf nu allemaal een stuk eenvoudiger en overzichtelijker gaan door het gebruik van Schoudercom.

vrijdag 12 oktober 2012

Schoudercom al zeer dicht bij

Eerder kon u op dit blog lezen over de ontwikkelingen rondom het oudercommunicatieplatform Schoudercom. Inmiddels zijn we al ver gevorderd en zal het niet lang meer duren of het platform kan voor de hele school ingezet worden. Op dit moment zijn de beheerders in samenwerking met de ICT-er en de administratie bijna klaar met het invoeren van alle gegevens. Ouders van school kunnen na de herfstvakantie de uitnodiging verwachten om gebruik te gaan maken van Schoudercom. Benieuwd wat Schoudercom is en of het ook iets voor uw school is: schoudercom.nl

maandag 1 oktober 2012

Server vol, netwerk plat

Vroeg op school om nog het een en ander te kunnen doen. Toch startte deze maandag om kwart over zeven iets anders. Bij binnenkomst kreeg ik de eerste meldingen dat de computers het niet meer deden. Blik op het scherm en de conclusie dat de server het niet meer deed of in ieder geval de database van de server niet meer bereikbaar was. Toch leek in de patchkast de switches en de server op het eerste gezicht normaal te draaien. Maar de uit voorzorg uitgevoerde reset van de switches en de server mocht niet baten. Via de helpdesk van SKOOL was de fout snel gevonden. De harde schijf van de server was volgestroomd als gevolg van een data-overflow. De medewerker legde uit dat de server eigenlijk al veel te veel op leeftijd is en de huidige datastroom niet meer aan kan. Vanuit Eindhoven heeft SKOOL met de remote backup de server weer aan de praat kunnen krijgen. Maar hierbij werd wel gemeld dat gezien de leeftijd van de server het probleem zich ieder moment weer voor kan doen. We hopen dat dit moment nog even op zich laat wachten. In ieder geval tot aan een constructieve oplossing waar op dit moment hard aan gewerkt wordt.