donderdag 11 juni 2009

Netwerk uit voorzorg down - 2

Vanmorgen ben ik als eerste gestart met het achterhalen van de oorzaak van het probleem. Het probleem was redelijk vlot achterhaald. Helaas bleek het te gaan om een bedreiging op een van de werkstations wat verder gaat dan een eenvoudig virus.
Samen met Skool Automatisering heb ik gekeken naar de status van de server en de backup-bestanden. Deze bleken beiden gelukkig schoon te zijn.
Om ervoor te zorgen dat het zeker is dat de bedreiging niet terecht is gekomen op een van de andere werkstations, zal ik de komende ICT-dagen op advies van Skool Automatisering, alle werkstations op alle locaties handmatig moeten gaan controleren. Vandaag heb ik de eerste elf werkstations kunnen controleren met een positief en schoon resultaat. Twee andere werkstations moest ik formaten en opnieuw opbouwen. Wanneer de werkzaamheden klaar zijn, is nu nog niet te zeggen. Tot die tijd kan in verband met het risico van verspreiding, geen enkel werkstation nog gebruikt worden.