vrijdag 20 augustus 2010

Problemen met het netwerk

Het zag er gisteren allemaal zo mooi uit. De migraties verliepen soepel en bijna alle groepen konden werken met de computers en het Activeboard. Maar helaas, toen ik vanmorgen een werkstation startte, bleef deze hangen in een opstartschermen. Helaas bleek dit ook het geval te zijn op andere werkstations. Samen met Skool-automatisering gezocht naar een mogelijke oorzaak en oplossing. Het resetten van de switches, het herstarten van de server...het mocht allemaal niet lukken. Toch lukte het Skool-automatisering om in ieder geval ervoor te zorgen dat de leerkrachten rond negen uur weer gebruik konden maken van de werkstations en de Activeboarden. Alleen de profielen van mijzelf als ICT-er en het Skool-profiel gaven nog problemen. De komende dagen zal Skool-automatisering zoeken naar de mogelijke oorzaak zodat ook dit probleem kan worden opgelost. Kan ik nu als ICT-er helemaal niet meer in het systeem? Nee, gelukkig niet. Natuurlijk heb ik een achterdeur zodat ik nog altijd het netwerk kan benaderen.

Update: 23 augustus
Na onderzoek is gebleken dat een aanpassing in het glasvezelnet van DDS de oorzaak van de problemen zijn. De problemen komen nu alleen nog voor bij de gebruikers van Skool met een ICT-account. Nu men de oorzaak weet, is het probleem hopelijk snel opgelost.

Update: 24 augustus
Vanmorgen tijdens het inloggen op het schoolnetwerk bleek het probleem opgelost te zijn. Ook het account van de ICT-ers en dus ook mijn account startte weer soepel op zonder lange wachttijden. Toch realiseer je je door problemen als deze hoe snel de techniek is gegaan. Was het vroeger normaal dat je voor het inladen van een programma op je Commodore 64 rustig een kwartier kon uittrekken, nu is een paar minuten wachten al lang.